עקרונות הפעלת קמין עצים

ייחודו של קמין העץ
להבדיל ממתקני חימום בשריפה אחרים כגון תנורי הסקה בעלי מבער סולר, גז או פתיתי עץ,אשר הפעלתם מסתכמת בלחיצת כפתור וקביעת דרגת החום בעזרת טרמוסטט, הרי שבאופן מובן קמין העץ הוא בעל נתוני בעירה המשתנים כל העת, שעה שהאש גוברת או נחלשת, הופכת לגחלים ומלובית מחדש עם הטענה נוספת של עץ. המסיק בקמין עץ צריך לווסת את פעולתו לקבלת בעירה יעילה ונקייה (נצילות) ובהספק המתאים ביותר לצרכיו בכל זמן נתון.תנאים מקדימים.
שלושה תנאים מקדימים חייבים להתמלא כדי שתושג פעולת קמין ברמת ניצולת גבוהה ופליטת זיהום נמוכה (זיהום נמוך = מעט עשן ופיח).
התנאים הם:
א. חומר בעירה באיכות טובה. ב. קמין מתוכנן היטב. ג. ארובה מתוכננת ובנויה כהלכה.
לגבי חומר הבעירה, שבארצנו זה לרוב עץ (לאחרונה משווקים גם גלילי גפת זיתים דחוסה) חשוב להדגיש את החשיבות לשימוש בעץ יבש. משך הייבוש האופייני של עץ הוא שנתיים.שריפה של עץ לא יבש תפגע בתפוקת החום של הקמין ותגביר את פליטת העשן והחלקיקים המזהמים אשר יגרמו גם ללכלוך הקמין וסתימת הארובה.
אסור לשרוף עץ צבוע או סיבית או סנדוויץ' וכו' כי עצים אלו מכילים דבקים וכימיקלים הפולטים עשן רעיל.
קיום תנאים אלה בשילוב הפעלה נכונה של הקמין יניבו פעולה יעילה ונקייה של הקמין.
אוויר לבעירה
רוב היצרנים כיום מיצרים את הקמין עם אפשרות לשליטה על כמות האוויר הנכנסת אל הקמין משני מקומות: הראשון הוא אוויר הנכנס מתחתית הקמין לבסיסה של האש (אוויר ראשוני – primary air). השני הוא האוויר הנכנס מחלקו העליון של תא הבעירה ולרוב מקדמת השמשה כדי לשמרה נקייה (אוויר שניוני – secondary air).
קמינים מתקדמים כיום מצוידים בהרבה מקרים אף במקור שלישי של אוויר הנכנס מחלקו האחורי והעליון של תא הבעירה. (אוויר שלישי- tertiary air). כניסת האוויר השלישי לא תמיד ניתנת לוויסות וזה הוא במקרים רבים פתח כניסת אוויר בגודל קבוע.
התיאור מתייחס אל רוב הקמינים אך ישנם גם אחרים המתוכננים למשל רק עם פתח הזנת אוויר תחתון.
שלבי הבעירה של הקמין
הבנת שלבי הבעירה של הקמין היא הבסיס לתפעול היעיל שלו.
בהבערת קמין ניתן לחלק את שלבי הבעירה לשלושה וכל אחד מהם דורש אספקת אוויר שונה.
השלב הראשון הוא שלב הדלקת העצים של קמין כבוי או קמין שנותרו בו מעט מאוד גחלים.בשלב זה פותחים את כל פתחי האוויר במלואם כדי להצית את העץ שהוכנס לקמין וללבות את האש במהירות לכדי בעירה חזקה. בזמן ההדלקה יש תפקיד חשוב לפתח האוויר התחתון המלבה את האש מבסיסה.בשלב זה ניתן אף לפתוח מעט את אחת מדלתות הקמין כדי לזרז את ליבוי האש.
שלב ההדלקה של קמין קר הוא שלב בו הבעירה אינה יעילה כי תא הבעירה של הקמין והארובה לא התחממו דיים כדי לקיים שריפה יעילה,לכן יש להאיץ את ליבוי האש כדי לחמם את הקמין מהר.
השלב השני הוא השלב בו האש אחזה היטב בעצים והבעירה חזקה.
בשלב זה יש לספק הרבה חמצן לאש ע"י פתיחת פתח האוויר במלואו או כמעט במלואו כדי לגרום לבעירה חזקה ולחום גבוה בתוך הקמין הדרוש לשריפה שלימה של העץ והגזים הנפלטים ממנו.בשלב זה בקמין המצויד באפשרות לשליטה על כניסות האוויר עליונה ותחתונה יש לסגור את אספקת האוויר התחתונה (בבסיסה של האש) ולספק את האוויר בעיקר או רק מהפתח העילי (secondary air) שאחראי לרוב גם על ניקיון השמשה.
בהמשך שלב זה במידה ואין צורך בכל עוצמת האש או שרוצים להאריך את הזמן עד להטענת עצים חדשה אפשר לצמצם את אספקת האוויר העליונה.כאן יש להיזהר מלצמצם יותר מדי את אספקת החמצן כי הקמין עלול לצאת מתחום הבעירה היעיל שלו, יותר עץ יבוזבז על הפקת אותה כמות חום והקמין והארובה יכוסו בפיח.
הסימנים לשריפה תקינה הם להבות אש צהובות בהירות, (אפשר שיופיעו להבות ירוקות וכחולות וזה גם בסדר.) אם לשונות האש נוטות לגוונים כתומים ובקצותיהן רואים עשן שחור אזי יש לספק יותר אויר.
גם הסתכלות על העשן הנפלט מהארובה מלמד אם פעולת הקמין תקינה.
בשלבי הדלקת הקמין או הטענתו המחודשת בעצים תפלוט הארובה עשן. בשלבים הבאים פליטת העשן צריכה להתמעט לרמה שכמעט ולא ניתן להבחין בעשן הנפלט מהארובה. בשלב שבו בוערים רק גחלים לא אמור להיפלט עשן כלל.
כאמור אספקת מעט מדי אויר בשלב זה מתוך ניסיון להאריך את משך הבעירה יכול לגרום בנקל לשריפה לא מושלמת, לירידה בנצילות, עלייה בפליטת העשן והחלקיקים המזהמים וללכלוך הקמין והארובה בפיח.
השלב השלישי הוא השלב בו הלהבות של האש נחלשו משמעותית או פסקו והעצים הפכו לגחלים אדומים. אפשר כעת לצמצם את אספקת האוויר כמעט לחלוטין. צמצום האוויר יאריך את משך בעירתם של הגחלים שיכול להגיע אף למספר שעות. בעירתם של גחלים דורשת מעט חמצן והיא נקייה ואינה פולטת עשן.
מערכת קמין ארובה איכותיים מסוגלת לספק בשלב זה חום רב למשך זמן ארוך יחסית מבלי שיהיה צורך לתחזק את האש ולהוסיף עץ.
הפעלת הקמין במחזורי טעינת עצים
מהסיבות שתוארו לפני כן (וזו גם המלצת רבים מהיצרנים) קיים היגיון בהפעלת הקמין במחזורי טעינה כדי לחסוך בעץ וכדי לצמצם את ההתעסקות עם הקמין.
הכוונה היא ראשית לטעון את הקמין בעץ ולהטעין שוב רק כאשר בקמין בוערים גחלים בלבד. אם לא נמתין לשלב הגחלים ונטעין את הקמין בעץ קודם לכן הרי שסביר שיבערו יחדיו באותו זמן גם גחלים וגם עצים שהוכנסו מאוחר יותר ולכל אחד מהם נחוץ וויסות אויר שונה.
אם חפצים בהמשך פעולת הקמין מומלץ להוסיף עץ כאשר הגחלים עוד בוערות בעוצמה אשר תדליק את העצים בזמן קצר.

Write a Reply or Comment

Your email address will not be published.