שיקולים בבחירת סוג קמין : עץ , גז , נפט , פתיתי עץ(פלט)

שיקולים בבחירת סוג הקמין –תכונות ועלויות שימוש.
מספר לא מבוטל של שיקולים ניצב בפני מי שמתעתד לרכוש קמין ואלו העיקריים שבהם :סוג הדלק , מראה הקמין וסגנון העיצוב שלו, תצורה- בנוי או עומד , גודל והספק המחיר והתמורה למחיר וכמובן סוג הדלק אותו שורף הקמין .
סוג הדלק אותו שורף הקמין מגדיר במידה רבה את עלויות החימום באמצעותו ואת אופי וקלות תפעולו. בדף זה אנסה לפרט על ההבדלים בין הקמינים בעיקר מההיבט של סוג הדלק המסיק אותם.
בישראל נמכרים קמינים המוסקים בדלקים : גז , עץ , פתיתי עץ('wood pellets) נפט, חשמל וביו אתנול . לא אתייחס לשניים האחרונים כי קמין החשמל אינו ממש קמין כי אין בו אש וקמין ביו אתנול אינו ממש אמצעי חימום והספקו נמוך.
קמין נפט
קמיני הנפט היו בעבר הנפוצים ביותר בישראל.קמין הנפט לא מצריך תשומת לב מיוחדת למן הדלקתו והוא מיצר חום רציף ונעים בדרגת חום הניתנת לוויסות. מחירי הנפט הגבוהים הפכו את השימוש בו ליקר מאוד ולכן כמעט ואינו נמכר. בתים רבים הפסיקו את השימוש בהם וניתן לרכושם יד שנייה במחירים נמוכים מאוד.
קמיני הנפט הינם יקרים לתפעול ועלות השימוש בהם היא מעל -0.65 ₪. לקילוואט שעה.
קמין עץ
למן עליית מחירי הנפט עלתה מאוד בישראל הפופולאריות של קמין העצים. קמין העצים הוא הקמין הנפוץ בעולם ומשמש לחימום בתים מאות שנים.
סוגי קמין העץ רבים מאוד ישנם את העומדים בפני עצמם (free standing )ואת הבנויים הנקראים גם אחים. מגוון העיצובים והסגנונות הוא עצום.
כמובן שקמין העצים דורש עבודה לצורך הפעלתו החל מהדלקתו ,הזנת עץ בזמן פעולתו והפעילות ההיקפית של ארגון מאגר העצים והכנסתם מהחצר אל הבית.
דרושה מידה של מיומנות בתפעול קמין העצים כדי להפיק את המרב ממנו .חשוב לדעת כי לעצים איכותיים ויבשים החתוכים לגודל מתאים יש השפעה מכרעת על יעילות תפעול הקמין וביצועיו.
העבודה הכרוכה בהפעלתו היא מהשיקולים הבולטים הניצבים בפני רוכשי קמין.
התשובה לאותם מתלבטים מצויה במידה רבה בהיכרותם את עצמם והרגליהם-הפעלת קמין העצים היא הנאה וסיפוק לבעלי קמינים רבים אך נראית כטרחה ועול בעיני אחרים.
חשוב לציין כי קמין מתקדם בימנו צורך הרבה פחות עץ מהקמינים של פעם או מקמינים מתוצרת עצמית ומקומית. בשל כך הפעלתם נוחה יותרו צורכת פחות זמן, אין בעיית ריח והם לא מייצרים כמעט לכלוך או פיח.
במידה רבה דבקה בקמיני העץ סטיגמה שמקורה בקמינים ישנים או קמינים בבניה מקומית שצורכים הרבה עץ ופולטים עשן וריח לסביבה.
גורם שצריך להילקח בחשבון היא ארובת קמין העץ. צריך לוודא כי קיימת האפשרות הטכנית לבניית הארובה .זו צריכה לעלות בנתיב אנכי ככל האפשר אל מעל רום הגג .ישנם מקרים שהעדר פתרון לניתוב הארובה לא מאפשר התקנת קמין עץ.
מבחינת עלות התפעול קמין העץ הוא הזול ביותר לתפעול ובמיוחד למי שמשיג את העץ או חלק מהעץ בעצמו. לעלות הישירה של העץ יש להוסיף את מרכיב התחזוקה השוטפת-בעיקר ניקוי הארובה.
במחירי עונה 2012-13 היה המחיר לקילוואט שעה בחימום בעץ 0.35 ₪. עלות זו מבוססת על מחיר של 550 ₪. למטר מעוקב עץ יבש בבית הלקוח.
קמין גז

קמיני הגז מוצעים במגוון רחב של עיצובים ובתצורה של עומד בנוי ותלוי.
קמין גז הוא הקל ביותר לתפעול והפעלתו אינה יותר מלחיצה על לחצן או הכפתור בשלט רחוק.
קמין הגז יכול להסתפק בארובה היוצאת מקיר הבניין ושאינה עולה אל הגג (כאשר הקמין הוא מטיפוס ארובה כפולה (balanced flue)).אפשרות זו בשילוב עםהעובדה שארובת קמין הגז אינה פולטת עשן מאפשרת התקנת קמין גז במקומות שאין אפשרות להתקין קמין עצים. קמין הגז ניתן להתקנה גם בקומות תחתונות של בתי דירות.
קמין גז לרוב יקר יותר לרכישה מקמין עץ.
לקמין הגז נחוצה תשתית לאחסון הגז. זו יכולה להיות מספר בלוני גז גדולים או מיכל גדול הקבור באדמה הנקרא צובר.
צובר הגז מאפשר נוחות תפעולית מכיוון שאין צורך לגשת אל הבלונים כדי לפתוח ולסגור ברזים כאשר מתרוקן אחד הבלונים.כאשר הצובר משרת צרכן יחיד משלם הצרכן עבור כמות הגז אותה הוא הזמין ואשר מסופקת ע"י מיכלית.אם מספר צרכנים מחוברים לאותו צובר החיוב נעשה בעזרת מונה גז המראה את כמות הגז שצרך כל אחד מהמשתמשים. הצובר פותר את הבעיה שקיימת בשימוש בבלונים –אי שימוש בכל כמות הגז בבלון כי לקראת ריקון הבלון הוא אינו מיצר מספיק לחץ להפעלת הקמין .
עלות תפעול קמין הגז תלויה במחיר הגז שאותו משלם הצרכן שכן פערי המחיר בין צרכן לצרכן הם של עשרות אחוזים. בנוסף מחיר הגז משתנה עונתית.
בד"כ גז המסופק בבלונים יקר ומחיר אופייני בחורף 2012-13 היה 10.5 ₪. לק"ג. צרכן המשתמש בבלונים משלם 0.83 ₪ לכל קילוואט שעה .צרכנים המחוברים לצובר שלמו מחיר שנע בין 8 ל-15 ₪ לק"ג. פגשתי מספר צרכנים המחוברים לצובר ואשר שילמו באותה תקופה 6 ₪. לק"ג שהם 0.47 ₪. לקילוואט שעה.
התקנת צובר פרטי עולה אלפי שקלים ואת העלות יש להוסיף כמרכיב בעלות התפעול.
מסקנה: מחיר הגז משתנה מאוד מצרכן אחד לאחר. רוב ציבור צרכני הגז משלמים לא פחות מ-0.8 ₪. לקילוואט שעה מחיר שהוא יותר מכפול ממחיר החימום בעץ.
קמין פתיתי עץ (קמין פלט , wood pellets)

החימום בקמין פתיתי עץ (קמין פלט) פותח בתחילת שנות ה-80 בגלל משבר ועלייה במחיר הנפט.
קמין הפתיתים (פלטס) החל להימכר במספרים גדולים בתחילת שנות ה-2000 באירופה ובארה"ב.
ככל שמתייקרים הדלקים המאובנים –נפט סולר וגז כך גדלה תפוצתם של פתיתי העץ והמתקנים השורפים אותם, מקמין ביתי ועד תחנות כוח ליצור חשמל.
שיקולים אקולוגיים נותנים דחיפה נוספת לתפוצת פתיתי העץ .השריפה שלהם אינה תורמת לפליטת גזי החממה (גם חימום בעץ לא) .מסיבה זו נותנות הממשלות במערב תמריצים למשתמשים במקור אנרגיה זה .
תפוצת קמיני ה-pellets גדלה בהתמדה ויחד עמה גדל מספר היצרנים ומשופרים הביצועים של קמינים אלה. לשם דוגמא באיטליה לבדה פועלים יותר ממיליון קמיני פתיתים ומכירותיהם עברו את מכירות קמיני העץ .
פעולתו של קמין הפתיתים היא אוטומטית ,הוא נדלק בלחיצת כפתור או על פי תכנות זמנים קבוע מראש. ההדלקה הפשוטה ואפשרות תכנות זמני העבודה מסיעים לחסוך עלויות ע"י צמצום זמן פעולת הקמין וכיבויו בשעות הלילה או בזמן שלא נמצאים בבית .
התקנת קמין פתיתים פשוטה יחסית .נחוצה ארובה בקוטר 8 ס"מ שיכולה לצאת מקיר הבניין ואין הכרח שתנותב דרך הגג.
לקמין פתיתי עץ (פלט) דרוש חשמל כדי לעבוד. החשמל מניע את המפוחים את מנגנון ההדלקה והזנת הפתיתים ואת הבקר האלקטרוני.
בזמן פעולה מיצר קמין הפתיתים רעש בדומה למזגן קטן תוצאה של פעולת המפוחים.
קמין הפתיתים (פלט ) אינו זקוק לתשתית כדי לפעול –הוא מכיל בתוכו תא אחסון אותו ממלאים בפתיתים. התא מכיל לא פחות מ-15 ק"ג פתיתים היכולים להפעיל את הקמין לזמן הנע בין 8 ל-30 שעות בהתאם לעוצמה בה מופעל הקמין.
יש לפנות אפר מן הקמין בתדירות הנעה בין פעם ביממה לפעם בשלוש יממות. ככל שאיכות הפתיתים גבוהה יותר צריך לנקות את הקמין בתדירות פחותה.
דגמים רבים של קמיני פתיתים (פלט ) מתוכננים לחמם אזורים נוספים בבית באמצעות אוויר חם המתועל לחדרים. קיימים קמיני פתיתים המחממים מים והיכולים לחמם מערכת חימום תת ריצפתי או רדיאטורים. הסוג האחרון יחמם את כל אזורי הבית ואת מי הצריכה.
מחיר פתיתי העץ (פלט) בישראל הוא כ-2.35 ₪. לק"ג. לכן העלות למשתמש בפתיתים היא : 0.48 ₪ לקילוואט שעה.
זו היא לפיכך אחת האופציות הזולות להסקת קמין אשר יקרה משימוש בעץ אך מעניקה נוחות תפעול של הפעלה בלחיצת כפתור.

Write a Reply or Comment

Your email address will not be published.